První zimní přechod Nízkých Tater

Definice romantismu: Romantici žijí podle svých idejí a dávají  společnosti na vědomí svůj nesouhlas s jejím uspořádáním, například tím, že se toulají, chovají se nezvykle apod.

Tímto citátem zakončila Terka na našem facebooku víkendovou výpravu do Nízkých Tater a trefila to přesně. Zážitky byly opět silné. Silnější, než jsme čekali :)

vlcsnap-2014-12-15-12h06m18s46
Na sněžnicích po hřebenu při západu slunce.

Když není čas na třídenní přechod, zkusíte to udělat za dva dny. „Však si mákneme a kdyžtak půjdem chvilku po tmě.“ Každý, kdo tuší, že to nedopadlo podle plánu, tuší správně :-D

Naštěstí jsou holky ostřílené horalky a když se řekne, že budeme spát na chatě, klidně přespí na sněhu pod širákem.

Plán byl jasný, z Donoval dojít na útulnu pod Chabencom a druhý den na Chopok. Cestu jsme šli pěšky na podzim a těšili jsme se na sněhovou variantu.

Začátek sněžnicové túry kousek za Donovaly.

Na fotkách jsem moc sněhu nepřinesli. Proti původnímu plánu vyrazit z Donoval v 11 hodin jsme totiž vyrazili něco po jedné odpoledne. Před Hiadelským sedlem jsme si tak užili krásný západ slunce a soupající inverzi.

Tady už bylo jasné, že chvilku po tmě bude znamenat několik hodin romantické procházky. Ostatně, počasí nám přálo, čekala nás nádherná noc :-)

vlcsnap-2014-12-15-12h08m24s227
Společná před Kozím chrbátom. Fotí Tomáš.

Už po tmě jsme začali stoupat na Prašivou, která je chráněna bariérou z kleče. Zasněžená cesta samozřejmě není znát, zvlášť po tmě, takže jsme absolvovali klečové bludiště.

Než se z klečí dostanete na krásný pevný hřeben, kde si konečně užijete sněžnice v celé své kráse, dá to zabrat.

Na Velkou Chuchulu dorážíme hluboko za původním plánem a holky nějak odmítají uvěřit, že na útulnu je ještě několik hodin cesty :-)

Zkouška sněžnic, než padne tma.
Zkouška sněžnic. Moje noha US 12 padne na doraz.

Po hřebenu se jde nádherně. Obloha jako vymatená, hvězdy svítí na cestu, v údolí jsou vidět zářící města. Osobně si nemůžu stěžovat, tohle mě prostě baví.

Ale jak několikrát Terka podotkla: „Bylo by to krásný…, kdyby bylo něco vidět!“. Nějak jsem jí nedokázal přesvědčit, že má aspoň motivaci jet do Tater znovu a že za světla to zná každý.

Tým se nám rozpadnul na dvě dvojičky. Domluva zněla „Sejdeme se na chatě“. Z romantické procházky se ale začala stvávat čím dál víc bohapustá a nekonečná dřina.

Vysmátá Terka uprostřed ničeho :-D

Po pár hodinách šlapání nám pomalu docházel morál a v jednu ráno se dostal na úplné dno. Před Latiborskou Holou jsme se s Terkou, utahaní jak koťata, rozhodli přespat na sestupové cestě, kterou jsme kousek zpět míjeli.

Oživil jsem své vzpomínky na přežití v přírodě, ušlapali jsme sníh, připravili lože z větví. Měli jsme s sebou spacák i karimatky, takže žádné extrémní přežívání. Můj nový Sir Joseph hřál jako topení, až se nám ráno nechtělo vstávat :-D

Jedna památeční fotka po ránu.

Kolem třetí ráno kolem nás prosvištěl Tomáš s Verčou. Spali chvilku na hřebenu a potom pokračovali po našich stopách. Krátká domluva, že pokračují na autobus a pro auto.

Asi v devět končíme náš neúspěšný přechod kousek nad Liptovskou Lužnou, kam nám jel Tomáš naproti. Vtipné je, že poprvné v životě zapomněl vypnout světla a tak ještě ráno oživoval Forda kabely.

Jak shrnout krásné dva dny v Tatrách. Máme spoustu nových zkušeností a zážitků. Zážitky byly opět silné. Trasa z Donoval je dřina a s klienty budeme preferovat trasu z Chopku. Holkám patří velké díky a uznání. Víc než předtím mám zájem o přechod celého hřebene na jeden zátah.

logo - èernéLíbil se vám článek a rádi byste také vyrazili za zážitky? Na vlastní kůži víme, do čeho jdete. Užijte si zimu. Vydejte se námi na přechod Nízkých Tater na sněžnicích.

Jan Kodl

Jsem majitel a průvodce outdoorové cestovní agentury LaViva travel. Miluju hory a o svých zážitcích píšu zde na blogu.