Vlakem do Slovinska (2. část)

Než vyšlapete od Bohinjského jezera na koču Pri Triglavih Jezerih, pořádně se zapotíte. Zdolat přes tisícovku výškových metrů jako ranní rozcvičku je výzva pro nejzarputilejší cestovatele. Výsledná odměna ale stojí za to, zvlášť, když máte štěstí na ranní inverzi.

Inverze
Inverze nad Bohinsjkým jezerem.

V Julský alpách nepotkáte tekoucí vodu. Jezera jsou vyjímkou. Jakmile vejdete do hor, jste odkázáni na své zásoby, nebo kupovanou vodu na chatách. Takže 6 litrů na záda a hurá do kopců :-)

Čtěte: Vlakem do Slovinska (1. část)

Nikdy nevěřte značkám, které udávají čas. Buď běhají Slovinci po horách sprintem, nebo chválně podhonotili cesty. Můžete se ale spolehnout, že vždycky půjdete déle a to klidně 2x déle proti času na ceduli.

Nás čekala horská výzva. Zatím, co normální lidé chodít tuto cestu 2-3 dny, my se rozhodli, že nebudeme ztrácet čas a na Triglav vyběhmene za jeden.

Na koče Pri Trigravih Jererih necháváme náklad a na lehko vyrážíme napříč údolím. Je to dlouhá, ale fascinující procházka, zvlášť pro ty, kteří v Julkách ještě nebyli. Navíc si užíváme svobodu a lehkost bez těžkých batohů :-)

Pochod údolím
Údolí kolem Triglavských jezer.

Není to tak v pohodě, jak jsme mysleli. Poledne se přehouplo a u koče na Doliču už musíme přemýšlet o návratu. Odmítám odjet domů bez zdolaného Triglavu. Pořizujeme společnou fotografii, část týmu vyráží zpět a já s Goofym míříme poklusem na vrchol.

Náš tým :)
„Vrcholovka“ u koči na Doliču.

Ztraceni v mlze chvilku hledáme nástup na ferratu, kterou začíná závěrečný výstup na Triglav. Od Doliče je to ještě pořádný kopec. Zcela regulérně na jednodenní výstup s pohodlným návratem dolu. Ne však pro nás, nezničitelné nadšence :-)

Mlha nás neopouští, takže zahalený vrchol nabídl jen plechovou budku. Ani jeden výhled, jen uspokojení, že jsme ho zdolali.

Triglav 2864 m
Vrcholovka na Triglavu s Goofym.

Návrat byl dramatický, hlavně kvůli únavě. Pochod zpět ke koče Pri Triglavih Jezerih byl nekonečný a úmorný. Zatím, co my jsme šlapali, druhá půlka týmu se činila. Se slivovicí v ruce vyjednali se správkyní chaty spaní ve winterraumu za 2 € na hlavu.

Po extrémně náročném dni nás tak čekalo spaní za almužnu. Šťastní a unavení pod kousavými dekami s myšlenkami na další putování.

Posledním cílem byl vodopád Boka, nejvyšší stálý Slovinský vodopád. Od toho nás dělil hřeben, ze kterého už vedl sestup do údolí. Po předchozím dnu žádná pohádka, ale užili jsme si, co to šlo.

Napříč Julskými alpami
Putování napříč Julskými alpami.

Z hor jsme sestoupili až k řece Soče. Měli jsme štěstí, chytili poslední autobus směrem do Bovce a na večer našli spaní kousek za městem. Druhý den udělali fotku a vydali se na autobus do Kranjské Gory. Pomalu jsme zamířili k domovu.

Slap Boka
Vodopád Boka v létě.

Z Kransjké Gory se dostanete pohodlně vlakem do Rakouského Villachu, kam jsem po týdnu na nohách naplánoval k jezeru rekreaci. A že jsme si to pozdně odpolední koupání pořádně užili :)

Naneštěstí byla noc u jezera jedinou, kdy jsme brutálním způsobem zmokli. Takže nás přes den čekalo vysoušení a dospávání.

Vůbec cesta zpět se nepovedla. V Bovci jsme změškali vlak, tím pádem nám z Vídně ujel autobus SA a do Čech jsem se vrátili nočními a ranními vlaky.

Ráno u jezera ve Villachu.

A to je konec. Žážitků bylo nespočet, po dvou letech jsem vytáhl alespoň to, co mi zůstalo v paměti :) Pokud chcete vyrazit do Slovinska „na punk“, tyto dva články Vám můžou pomoc. Nenechte se zmílit, byla to dřina a mnohdy nám hodně přálo štěstí, takže s rozumem.

www.lavivatravel.czLáká vás Slovinsko a rádi byste poznali tuto nádhernou zemi? Na vlastní kůži víme, do čeho jdete. Procestovali jsme Slovinsko křížem krážem. Rádi pro vás připravíme poznávací zájezd na míru, nebo se s námi vydejte na ferraty do Julských alp.

Jan Kodl

Jsem majitel a průvodce outdoorové cestovní agentury LaViva travel. Miluju hory a o svých zážitcích píšu zde na blogu.